Yoga, afvallen en roomboter

Yoga om af te vallen?

Deze houding lijkt ingewikkeld, maar na een tijdje oefenen, kun jij het ook;-)

Misschien vind je dit een rare titel voor een blog. Toch heeft het allemaal met elkaar te maken. Sinds een paar weken ben ik weer erg actief bezig met yoga. Yoga is voor mij een aantal jaar geleden de drijfveer geweest om anders te gaan eten. Toen ik met yoga begon voelde ik heel duidelijk dat ik mijn lichaam niet de juiste voeding gaf en dat wilde ik veranderen. Dat heeft me uiteindelijk gebracht naar mijn huidige manier visie op eten. Geef je lichaam alleen dat wat het nodig is, dus puur natuur!

Tijdens mijn hernieuwde yoga-leven ontdekte ik een dvd van Suzanne Deason. Daarop geeft zij aan dat yoga kan helpen blijvend af te vallen. En ik begreep meteen wat ze bedoelde. Van yoga wordt namelijk niet alleen je lichaam sterker, je wordt je ook steeds bewuster van wat je doet en wat je eet. Ik ben van mening dat mensen die een lange periode regelmatig (meer dan 1 x per week) aan yoga doen, sterker in het leven staan en zo betere keuzes maken voor hun lichaam en geest (maar pin me er niet op vast, ik ben geen goeroe). Bij dat sterke lichaam hoort geen overgewicht of overtollig vet, het verdwijnt door aan yoga te doen en door het aanpassen van je eetpatroon.

Alles smaakt beter met roomboter

Bijna alles smaakt beter met roomboter

Mensen die aan yoga doen staan ook letterlijk op een andere manier in het leven. Ze luisteren beter naar de signalen die hun lichaam uitzendt en daardoor bepalen ze wat ze wel en niet eten. Als yogi hoef je helemaal niet macrobiotisch of veganistisch te gaan leven, je wilt alleen wel het beste voor je lichaam. En als je je lichaam het beste geeft wat het nodig heeft, dan val je automatisch af.

Dit komt doordat je dan niet meer kiest voor eten dat uit de fabriek komt, maar dat je vaker kiest voor biologische, verse en natuurlijke producten èn je gaat minder vlees eten. Je kiest vaker voor biologische, streek- en seizoensproducten en ontdekt dat verse groenten helemaal niet vies zijn en dat je er heerlijk mee kunt variëren.

Wat heeft die roomboter er dan mee te maken, vraag je je waarschijnlijk af. Laatst hoorde ik weer eens iemand zeggen: ‘Nee hoor voor mij geen roomboter, daar word ik dik van.’ En ik vraag me echt af hoe lang het duurt voordat heel Nederland er van overtuigd is dat je van roomboter niet dik wordt. Je wordt dik van dieet-margarine, omdat het stoffen bevat die zo chemisch zijn dat het net is alsof je plastic eet. In roomboter zitten goede vetten, die je lijf juist nodig heeft.

Boter van uitsluitend grazende koeien is rijk aan mineralen en aan vitamines A, D en K2. Zorg er dus voor dat je ambachtelijk bereide grasboter koopt. Gezond en lekker en een verstandige keuze voor een gezond lichaam. Boter bevat namelijk verzadigde vetten, dit zijn vetten die je lichaam herkent, waardoor ze efficiënt worden omgezet in energie. Grasboter of roomboter wordt veel minder omgezet in vet dan allerlei lichaamsvreemde fabrieksvetten (bron: Amber beantwoordt). Hierdoor zet het je spijsvertering in werking en daardoor val je af. Want om goed af te vallen is het belangrijk dat je spijsvertering goed werkt. Aandacht voor hoe en wat je eet is het devies om blijvend een mooi figuur te houden. Je komt letterlijk en figuurlijk lekker in je vel te zitten!

One thought on “Yoga, afvallen en roomboter

Leave a comment