Recept: Home made Ice Tea

citroenen (4)Er komt de laatste tijd weinig echt culinairs uit mijn handen en ook niet echt goede foto’s, ondanks onze nieuwe (geleende) camera. Gewoon omdat de tijd ontbreekt, we weer elke avond uit eten gaan en ik momenteel veel bezig ben met andere dingen. Wat er wel ontstond de laatste weken was een heerlijk recept voor Ice Tea. Zelf heb ik nog nooit de commerciële versie besteld, want dat vind ik er door de verpakking al niet lekker uit zien. Thee moet vers en zelf gemaakt zijn, met biologische thee en verder niet te veel poespas.

Ingrediënten voor 1,5 liter

1 liter gekookt water
1/2 liter koud water (ijsblokjes mag ook)
sap van 2 uitgeperste citroenen/limoenen (als je limoen gebruikt wordt de thee wat bitterder)
stuk gember van 1 cm (in stukjes gesneden, mag met schil)
verse munt naar smaak (ik gebruik minimaal 2 volle handen)
honing naar smaak
2 zakjes (biologische) witte thee

Doe alle ingrediënten, behalve het koude water,  in een maatbeker en laat minimaal een uur staan. Meng dan met het koude water of de ijsblokjes en zet in de koelkast. De Ice Tea is direct drinkbaar, maar je kunt deze ook goed bewaren (minimaal een week).

In Nederland gebruik je hier natuurlijk gewoon kraanwater voor. Hier op Corfu op de boot is dat niet mogelijk, dus gebruik ik mineraalwater en zet altijd eerst de halve liter water in de koelkast en voeg daarna de afgekoelde thee toe aan deze fles.

Leave a Reply

