Recept: Salade met nectarine en blauwe kaas

Salade met andijvie, nectarine en blauwe kaasZo dat was weer een lange tijd geleden dat ik iets heb geschreven. Augustus is voor ons de drukste maand hier en dus is er dan weinig tijd om echt even te gaan zitten voor een goed blogbericht.

Natuurlijk staan die drukke maanden ook in het teken van eten. Elke avond uit eten en één keer per week of twee weken (al naar gelang mijn behoefte, onze route en de behoefte van onze gasten) kook ik voor de hele groep. Dat is altijd een uitdaging, want ik heb nog maar 1 gaspit en een klein oventje en verder niet heel veel werkruimte. Maar ook dit jaar tover ik weer een heleboel lekkere gerechten uit dit kleine keukentje. Wat me weer doet beseffen dat je niet echt veel nodig hebt om lekker te kunnen koken.

Toen we twee jaar geleden ook een heel seizoen aan het varen waren, ontstonden de ideeën voor mijn kookboek. En ook toen was iedereen altijd razend enthousiast en geïnteresseerd in mijn recepten. Nu dus ook, wat betekent dat mijn kookboek deze zomer erg gewild is. Dat vind ik natuurlijk super fijn en geeft me weer een extra boost dat wat er in staat ook echt nog steeds heel actueel is.

Omdat we veel uit eten gaan, heb ik weinig tijd om echt te experimenteren, toch verzin ik nog wel af en toe wat nieuwe recepten, zoals een salade met zwarte ogen bonen (hierover zal ik later wat meer vertellen) en het onderstaande recept voor een heerlijke salade voor liefhebbers van blauwe kaas;-)

Dit recept ontstond toen ik een avondje alleen aan boord was. Arjan besloot met onze gasten aan tafel te gaan op onze vrije avond en ik was zo moe dat ik besloot thuis te eten. Ik haalde wat left overs uit de kast en creëerde een salade die ik de weken erna steeds meer verfijnde. En daarmee kwam ik tot dit resultaat. Een heerlijke salade met de combinatie van het pittige van de blauwe kaas en het zoete  van nectarine. Je kunt er ook heerlijk mee variëren, bijvoorbeeld door er rucola of prosciutto aan toe te voegen.

Ingrediënten (4 personen):

1 krop andijvie/krop sla
rucola naar behoefte
2 grote nectarines/perziken
150 gram blauwe kaas
75 – 100 gram walnoten
honing/mosterd/tijmdressing

Snijd en was de andijvie en meng met de rucola, mix dit vervolgens met de dressing. Verdeel dit over vier borden.

Was of schil de nectarines/perziken (ook van perziken kun je de schil eten) en snijd in partjes. Leg deze partjes op de salade.

Snijd de blauwe kaas in stukjes en verdeel over het bord, doe dit ook met de walnoten.

En dan is het tijd om te genieten van deze simpele, maar overheerlijke salade!!

Rucola, nectarine en prosciutto

Als kleine voorgerechtjes kun je ook combinaties maken met rucola, vijg, prosciutto en mozzarella of rucola, perzik en prosciutto.

One thought on “Recept: Salade met nectarine en blauwe kaas

Leave a comment